۱۳۸۸ تیر ۲۳, سه‌شنبه

پاسخ چند سوال

سلام،

بعد از انتشار یادداشت قبلی ام درباره ی مرگ ناگوار ندا، در کنار صدها پیام محبت آمیز و دلگرم کننده، سؤالاتی از طرف معدودی خوانندگان محترم این وبلاگ مطرح شده که برای روشن شدن موارد، سعی می کنم به آن ها پاسخ بدهم. البته توهین ها و اتهام ها را بی جواب می گذارم و آن ها را به درگاه قضا وامی گذارم. هرچند بسیاری از خوانندگان عزیز قبلا به خیلی از این سؤال ها جواب داده اند.

1. چرا چهار روز قبل از کشته شدن ندا به ایران آمدم و بعد ایران را ترک کردم؟

من در انگلستان مشغول تحصیلم. دوران تعطیلات تابستانی ام بود و بلیت بازگشت به تهران را از سه هفته قبل خریده بودم. روز جمعه به اتفاق خانواده ام به لندن رفتیم و در کنسولگری ایران در لندن رای دادیم. روز بعد به تهران برگشتم. هدفم از سفر به تهران دو مورد مشخص بود: الف. باید خانه قبلی ام را تخلیه می کردم، برای اینکه وسعم به پرداخت اجاره اش نمی رسید، موعد اجاره سر آمده بود و خانه کوچک تری را رهن کرده بودم. ب. یک قضیه حل اختلاف با مترجمی داشتیم که چون امضا کننده قرارداد من بودم، باید در جلسه حکمیت اتحادیه ناشران حضور پیدا می کردم.

من روز بعد از مرگ ندا ایران را ترک نکردم. ندا روز شنبه ٣٠ خرداد به قتل رسید و من روز چهارشنبه ٣ تیر به انگلستان برگشتم. علت برگشتنم هم نگرانی شدید خانواده ام در انگلستان بود و اعصاب خراب خودم. وگرنه قصد داشتم دو هفته بعد برگردم.

٢. چرا در آن روز در آنجا حضور داشتم؟

محل قتل ندا فقط پانزده متر با دفتر کار من در تهران فاصله دارد. شرایط واقعه را در مصاحبه ام به تفصیل گفته ام.

٣. چرا از صحنه فیلم گرفتند؟

همه مردم دوربین به دست داشتند. حداقل بیست نفر در آن روز کشته شدند، یک مورد به وضوح جلوی دوربین اتفاق افتاد. از نظر آماری احتمال یک بیستم احتمال عجیبی نیست.

۴. چرا مردم ضارب احتمالی را آزاد کردند؟

مردم بارها و بارها این کار را کرده اند. اما من در میان مردمی که ضارب را گرفتند نبودم و با فاصله از آن ها ایستاده بودم. من فقط چهره آن فرد را دیدم، فریادهای "نمی خواستم بکشمش" را شنیدم و شنیدم که مردم کارت او را گرفته اند و دیدم که رهایش کردند. این که چرا این مدارک تا کنون منتشر نشده، باید از مردم پرسید. نکته دیگر اینکه کسانی که تردید دارند، می توانند به محل واقعه مراجعه کنند و از اهالی محل که در هنگام حادثه حضور داشتند، سؤال کنند. خواهند دید که همه گفته های مرا تکرار خواهند کرد. اما هیچ کدام از این گفته ها منتشر نشده است. به همین علت است که شهادت دادن من این قدر مهم است. برای اینکه من تنها کسی بودم که فرصت کردم موضوع را با یک رسانه بی طرف در میان بگذارم.

۵. چرا به ایران برنمی گردم؟

فکر می کنم اینجا امن ترم. اما حاضرم در هر دادگاه بی طرفی شهادت بدهم.

۶. چرا تنفس مصنوعی؟

من هرگز سعی نکردم به ندا تنفس مصنوعی بدهم. اگر ویدئو را با دقت ببینید، من تمام مدت دارم با دو دستم روی سینه ندا فشار وارد می کنم تا شاید جلوی خونریزی را بگیرم. گلوله به آئورت ندا اصابت کرده بود و برای همین در کمتر از یک دقیقه بدنش از خون تخلیه شد و درگذشت. شخص دیگری در فیلم هست که بالای سر ندا قرار می گیرد و اگر بشنوید، من به طرف او فریاد می زنم که : "دهانش را برگردان، تخلیه اش کن." من هم اهمیت باز بودن مجاری را می دانم. اما اگر این اتفاق در اتاق عمل هم افتاده بود، کاری از دست کسی برنمی آمد.

٧. چرا سیاسی؟

من هرگز کار سیاسی نکرده ام و به هیچ گروه و دسته ای تعلق نداشته ام. اگر تلاش برای نجات جان یک انسان و بعد گفتن حقیقت را برخی کار سیاسی می دانند، مشکل من نیست. اینکه کسانی محکوم کردن خشونت علیه غیرنظامیان بی دفاع را کار سیاسی می دانند، بیشتر بوی غرض ورزی می دهد تا نقد منصفانه.

٨. قضیه اینترپل.

همان طور که حتماً تا به حال شنیده اید، تعقیب من از طرف اینترپل ادعای دروغ دیگری بود. حالا باید شما قضاوت کنید که احتمال دروغ گفتن چه کسی بالاتر است؟‌ کسی که بارها و بارها دروغ گفته، یا کسی که تا به حال از او دروغ نشنیده اند.

٩. چرا به دوربین نگاه کردی؟

به دوربین نگاه نکردم، به سمتی که گلوله شلیک شده بود نگاه کردم و همین طور به دوستانم، تا مطمئن بشوم که ضارب به سمت ما شلیک نمی کند. در شرایط اینچنینی، مثل میدان جنگ، کادر مددکار باید قبل از هر اقدامی مطمئن بشود که شرایط برای شروع اقدامات کمکی امن است و اگر تردید دارند، باید اول مضروب را به محل امنی منتقل کنند. من نگاه کردم و وقتی ضارب را ندیدم، به طرف مضروب برگشتم. کسانی که این تهمت ها را می زنند، ظاهرا خودشان بویی از انسانیت نبرده اند. برای همین این آخرین باری است که جواب می دهم. بقیه جواب ها را در دادگاه قاتلین مردم خواهم داد.

امیدوارم سؤالات این دوستان را پاسخ داده باشم. البته برای آنانی که خدا بر چشم ها و گوش هایشان مهر زده، فرقی نمی کند.

سربلند باشید.

یا حق

۲۳ نظر:

  1. مي خواهم از "آرش حجازي" عزيزم براي متانت و شجاعت و شرف و اخلاقش ، براي تمام تلاشي كه تحت آن شرايط براي نجات جان نداي عزيز انجام داد ، صمیمانه به مثابه یک ایرانی، نه چیزی بیشتر یا کمتر، تشکر کنم و به او بگویم؛ آرش جان، نیازی به هیچ پاسخی نیست.تو پاسخ خود را با جسارت و صداقت و شجاعت تحسين برانگيزت همچون نیاکان ما كه در طول هزاران سال، در پاسداري از مرز و بوم كشور سينه ي خود را سپر گلوله مي كردند، به بهترین زبان دادي.حق پشت و پناهت باشد.

    پاسخحذف
  2. تعجب ميكنم حافظه ضعيفي داري آقاي حجازي!
    پسوردت يادت رفته ،فكر ميكني وبلاگتو مسدود كردند ،
    دولت تو را آدم حساب نميكنه،حتي فيلتر هم نشده سايتت!
    با اين وطن فروشيت مطمئن باش زندگي راحتي توي انگليس برات فراهم ميشه ،مثل دوست قديميت جناب سلمان رشدي
    آدم اينقدر نامرد؟!
    مگر ميشود مردم قاتلي را بگيرند ،حتي يه مشت هم بهش نزنند و فقط كارتش رابگيرند و رهايش كنند؟
    چه احمقانه داستان ميبافي عزيز!
    اين تعجب بر انگيز نيست مردم قاتلي را بگيرند و رهايش كنند و بگوييم كارتش را گرفتند ولي اسمي از آن شخص در هيچ جايي نيست!!
    خيلي نامردي
    اگه دين نداري آزاده باش
    چطور گروهي را متهم به كاري ميكني.
    يعني اينقدر آدم سياسي مرد بدتر از تو نامرد، توي ايران نيست كه يه بسيجي بياد يه زن را بكشه؟!
    به زودي خبر دستگيري و اعترافت به قتل و يا اعتراف به مزدوريت را از تلويزيون ايران ميشنويم و همين بي بي سي كه ازت حمايت ميكنه ،براي اينكه آبروي خودش نره ميزاردت كنار!
    مکرو و مکر الله ، والله خیر ماکرین

    پاسخحذف
  3. این همه دروغو دغلو تزویرو سانسورو قطع موبایلو اس ام اس و اینترنتو حمله به نمازگزاران جمعه با گاز اشک آورو باتومو لگدو مشتو حمله مسلحانه به مردم معترض که به مدنی ترین و مسالمت آمیز ترین شکل خواسته های خودشونو بیان میکردند و زندانی کردنو شکنجه و ...... رو نمی بینید. من فکر کنم اگه آیه هم نازل بشه بازم شماها همون والضالین زمان هستید.

    پاسخحذف
  4. سلام
    جناب دکتر حجازی هم اکنون عکسی از کارت شخصی را که ادعا میشود ضارب ندا آقا سلطان هست در اینترنت پخش نموده اند، خواهشمند است در صورتیکه شما توانایی شناسایی این شخص را دارید با دیدن کارت در آدرس ذیل اعلام فرمائید که ضارب همین شخص بوده یا نه!چنانچه درست نیست زندگی ایشان به خطر نیافتد و چنانچه ایشان مرتکب قتل شده نیز به مردم معرفی شوند، ضمنا از لطف شما سپاسگزار خواهیم بود
    ارادتمند
    http://1.bp.blogspot.com/_jBsTR8By8Hc/SmKIOW_Xi2I/AAAAAAAABMA/GFvNhZN9Bf0/s400/6415_1051251336562_1684111235_97346_3111585_n.jpg

    پاسخحذف
  5. زنده باشین آرش عزیز به شما و دیگر دلیران ایران زمین افتخار میکنیم

    پاسخحذف
  6. آقای بهادرانی به چه دلیلی به دکتر حجازی انواع تهمتها رو وارد کردی نمی دانم. مواضعت مشخص بود ولی اونجا که گفتی ایران نیست که یه بسیجی بیاد یه زن رو بکشه متناقض بود. اگر منظوره اون زن آلمانیه تکلیف ما روشنه. با یک مزدور رذل بی خانواده رژیم ظلم طرفیم. ولی به هر حال بدون که قاتل ندامون رو به زودی به دار می آویزیم. فعلا دکتر تایید کرده.

    پاسخحذف
  7. شما واقعا با متانت پاسخ داده اید. موفق و سربلند باشید.

    پاسخحذف
  8. آقای بهادرانی... لطفا از تهدید و تهمت بپرهیزید...فارغ از این مسئله مهم که مطمئن باش روزی برملا می شه حقیقتش چه در این دنیا و چه در اون دنیا،آیا قتلها و سربه نیست کردنهای بسیار رو ندیدی؟ وقتی با فردی مثل آقای کروبی در انظار اونطور برخورد می شه و اگه اجازه داشتن مطمئن باش در کشتنش هم صبر نمی کردن، مردمان بی پناه و بی نام و نشان چه پناهی دارند جز خداوند و تکنولوژی پیشرفته خبررسانی که حاصل خرد و عقل انسانه که اونهم منشا الهی داره چرا که انسان آفریده ی پروردگار است...نمی دونم کی هستی و به کجا وصل هستی یا نیستی دست کم توصیه می کنم خودتو شریک جرمهایی نکن که فردای قیامت نتونی پاسخگوشون باشی

    پاسخحذف
  9. vaghan baraye bazia moteasefam nemibinan tv khodemun hata khotbehaye namaz jomaro sansur kard bichareid masalan nedaro aghaye hejazi zad baghie inaee ke koshte shodan chi???unaram hejazi zade ?khodetuno gul mizanid?? vaghan ke

    پاسخحذف
  10. این نظر توسط یک سرپرست وبلاگ حذف شد.

    پاسخحذف
  11. Dr. Hejazi e aziz
    don't even bother to answer their non sense.Every body knows the truth and can recognize between the honest and the lier.You R our hero.thanks again

    پاسخحذف
  12. salam
    man ham mesle khodet daram kharej az iran tah,sil mikonam
    basiji va sepahi ham nistam
    vali to daghighan be andazeye ahmadi nejad kasif hasti.
    Irani inghadr ahmagh nist ke to farz kardi
    man 2 rooz baad az in jarian goftam ke Neda fadaye tablighat kasif gharb va khod,khahi kasiftar ahmadi nejad shod
    to aberooye ma tahsilkarde,ha ra ham bordi.
    az khodam khejalat mikesham ke ba kasifi mesle to ham kish hastam

    پاسخحذف
  13. dote tahsil kardeye aziz ke edea mikon to iran nisti va kharej az iran be kishet mipardaz agar shoma dar iran bodi va ynan shahede doroghhaye kasife in nezam bodi hich vaght be khodet ejaze nemidadi ke be arash taasof bokhori ke hamkishet hast to aval be khoet taasof bokhor ke nadanste va nasanjide dari injori ghezavat mikon agar da iran bodi va in doroghhaye kasif ro az in rejim ba gosh o cheshmaye khodet midid hich vaght bekhodet in ejazaro nemidadi ke taasof bokhor e hamkishe arsh hasti . behtare taasofet baraye in bashe ke hmkishe ye seri basijiye mozdor hasti

    پاسخحذف
  14. آرش عزیز
    آنقدر شفاف و بی پیرایه نوشته ای که کسی نمی تواند در صادق بودنت شک کند.
    چقدر احساس خوبی دارم وقتی خودم را با فرهیختگانی چون تو و بسیاری دیگر هم فکر و هم عقیده می بینم.
    مراقب خودت باش

    پاسخحذف
  15. آرش عزیز
    آنقدر شفاف و بی پیرایه نوشته ای که کسی نمی تواند در صادق بودنت شک کند.
    چقدر احساس خوبی دارم وقتی خودم را با فرهیختگانی چون تو و بسیاری دیگر هم فکر و هم عقیده می بینم.
    مراقب خودت باش

    پاسخحذف
  16. آرش عزیز
    آنقدر شفاف و بی پیرایه نوشته ای که کسی نمی تواند در صادق بودنت شک کند.
    چقدر احساس خوبی دارم وقتی خودم را با فرهیختگانی چون تو و بسیاری دیگر هم فکر و هم عقیده می بینم.
    مراقب خودت باش

    پاسخحذف
  17. آرش عزیزم پدر تو مرد ماندگار ایران و استاد من است صداقت تو مانند روز برایم روشن است

    پاسخحذف
  18. شاید کارت شناسای داخل جیب قاتل یک کارت جعلی باشه!!؟؟؟؟؟؟؟؟

    پاسخحذف
  19. در طولسالیان درازکشورما موردهجوم اجنبی قرارگرفته این جور ادما که مردم را ازار می دهند ووطن براشون معنا نداره تخم وترکه همان غیر ایر انیها هستند اگه نه کور هم که باشی صدای نابودی همه چیز را می شنوی

    پاسخحذف
  20. doostan man basiji nemidoonam aslan che joorie ke bekham ham kishesh basham,faghat ye tasavor bad azash daram.
    vali in jarian ye nemoone koochak az cinema REX abadan bood,maaloom nashod kare ki boode.
    hame ja ye radi az gharbi va ajnabi dar keshvare ma boode va hast
    ba roshde fekri mifahmim ke arash kie va va karesh chie
    pishnehad daram riz bin bashid

    پاسخحذف
  21. Arash jan khodet ro dargire javab dadan be soalhaye charand parand nakon heyfe yek daghighe az vaghtet

    پاسخحذف
  22. in nashenas kie?esmesh kheili ashenast
    boro ghoromsagh ba esm bia

    پاسخحذف
  23. kose mamanet arash khan
    bede englisia maman va abjie geramito bega bedan

    پاسخحذف