۱۳۸۸ تیر ۲۳, سه‌شنبه

یادداشتی برای نسل های آینده

هراس من،
باری،
همه از مردن در سرزمینی‌ست
که مزدگور کن از بهای آزادی آدمی افزون باشد
احمد شاملو
بعد از مصاحبه‌ام در روز 4 تیر ماه 1388 (25 ژوئن 2009) با بی‌بی‌سی درباره‌ی مشاهدات شخصی‌ام در مورد قتل وحشیانه‌ی ندا آقاسلطان، روز دهم تیرماه در اخبار خواندم که حکمی برای دستگیری من از سوی دولت ایران صادر شده است.
همان‌طور که در مصاحبه‌ام گفتم، انتظار چنین حرکت مذبوحانه‌ای برای کتمان حقیقت در برابر این جنایت بی‌رحمانه از طرف دولتی می‌رفت که بنیادش بر دروغ و ظلم است. در این مصاحبه پیش‌بینی کردم که گفته‌های مرا کتمان می کنند. که اتهامات بسیاری را متوجه من خواهند کرد. این دولت، به جای آنکه بکوشد قاتلان اصلی این دختر معصوم و ده‌ها قربانی دیگر را پیدا کند و مسئولیت بی‌کفایتی خود را بپذیرد، سعی دارد هر فرد، کشور یا نهاد دیگری را که هیچ خطایی مرتکب نشده، مقصر بشمارد.
خانواده و دوستان مرا در ایران، که هیچ ارتباطی با این ماجرا ندارند، تحت فشار گذاشته‌اند. پدر 70 ساله‌ام را که استاد دانشگاه و چهره‌ی ماندگار است، احضار کرده‌اند بی‌آنکه هیچ دخالتی در این ماجراها داشته باشد.
من فقط کاری را کردم که هر انسان شریفی در چنین شرایطی انجام می‌داد. سعی کردم یک قربانی را نجات بدهم و آنگاه که حقایق مرگش را رسانه‌های دولتی ایران مخدوش می‌کردند، بر آنچه شاهدش بودم شهادت دادم.
چنان زیسته‌ام که هرگز دچار ندامت نشوم. من از نخستین پزشکانی بودم که در فاجعه‌ی هولناک زلزله‌‌ی بم به آن شهر رفتم، فقط برای آنکه در کنار قربانیان معصومی باشم که در آستانه‌ی از دست دادن امیدشان بودند.
این بار، در کنار قربانی معصوم دیگری بودم، کاملاً برحسب تصادف، بدون آنکه تصوری داشته باشم که وارد چه ماجرایی می‌شوم. اما این بار، این قربانی را بلایای طبیعی نکشت. آز و شهوت قدرت بود که خون او را ریخت.
من نویسنده هم هستم، و اگر داستان‌ها، مقالات و گفته‌های مرا بخوانید، پی می‌برید که همواره از حقوق بشر دفاع کرده‌ام و همواره بهایش را پرداخته‌ام.
همواره کوشیده‌ام زندگی‌ صادقانه و شریفی داشته باشم و هرگز به ارزش‌هایم خیانت نکرده‌ام.
بر این باورم که آنچه برای نجات جان ندا و بعد گفتن ماجرایش انجام دادم، کار درستی بود. اعتقاد دارم که خدا پروردگار شجاعان است. ایمان دارم که حقیقت ما را آزاد خواهد کرد. همه‌کارم را مطابق وجدانم انجام داده‌ام و اگر باید بهایی برایش بپردازم، چنین باد. اما این حق را دارم که از شرافت و صداقتم دفاع کنم.
به پروردگار که شاهد من است و به شرافتم سوگند یاد می‌کنم که فقط و فقط حقیقت را درباره‌ی مشاهداتم گفتم.
انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی ایران بر عهدی بنیان گذارده شد که امروز مردم ایران همچنان به آن پایبندند. ملجاء مردم در هنگام نبرد علیه استبداد رژیم گذشته همین ایمان بود، و نیز هنگامی که خون‌های بسیاری را فدا کردند تا در برابر تهدید خارجی از سوی مستبدی دیگر که با مشت آهنین بر عراق حکومت می‌کرد، از سرزمینشان دفاع کنند.
لیک، این دروغ تمامی ادعاهای این دولت مشخص را زیر سؤال می‌برد؛ این دولت که تاریخ جنگ جهانی دوم را مخدوش کرده، که ادعا می‌کند آزادی بیان در ایران جاری است، ادعا می‌کند که در زندان‌های ایران زندانی سیاسی نیست، مدعی است که هیچ سانسوری بر کتاب‌ها، اطلاعات، رسانه‌ها و مطبوعات ایران اعمال نمی‌شود، و وانمود می‌کند به حقوق شهروندی از جمله حق تجمع، حق اعتراض و حقوق برابر برای شهروندان ایران، فارغ از جنس و نژاد و دین احترام می‌گذارد.
در بیست روز گذشته اما، جهان کذب بودن تمامی این ادعاها را از راه چشم‌های اشکبار ایرانیان دلاور دیده است. مطمئنم جهان هرگز این دروغ تازه را باور نخواهد کرد و درک می‌کند که این پزشک، نویسنده و ناشر، کاری نکرده است جز عمل به حکم وجدانش در شتافتن به یاری کسانی که به یاری نیاز داشتند، و بازگفتن حقیقت.
ندا تنها کسی نبود که در این غوغا به خاک افتاد. آیا تمامی آن کسانی که بی‌گناه به قتل رسیدند، قربانیان توطئه‌ی جهانی بوده‌اند؟ چرا قاتلان قربانیان دیگر تحت تعقیب قرار نمی‌گیرند؟ یا شاید باید بی‌کفایتی و بی‌تفاوتی غیرنظامیان مسلحی را مسئول دانست که نتوانستند خردمندانه اعتراضات قانونی شهروندان ایرانی را نسبت به بی‌عدالتی برتابند.
من فقط یک شاهدم. چرا باید به جای قاتل، شاهد تحت تعقیب قرار گیرد؟ آیا خون کافی ریخته نشده؟ آیا باید از ترس در برابر این جنایت هولناک ساکت می‌ماندم؟ آیا این پیامی است که قصد داریم برای نسل‌های آینده‌مان به جا بگذاریم؟
بر این باورم که هیچ شهروند جهانی از پشتیبانی من و هزاران ایرانی دیگری دست نخواهد کشید که کتک خوردند، زندانی شدند، تحت تعقیب قرار گرفتند و به خاک و خون کشیده شدند، فقط برای اینکه می‌خواستند ملتی آزاد باشند و در مسیر برکت و عدالت به جهان بپیوندند و در این راه دیگران را در فرهنگ غنی و تاریخ لباب از دلاوری‌شان سهیم کنند.
بر خود می‌بالم که بخشی از این حرکت باشم. کاری را کرده‌ام که هر انسان شریفی انجام می‌داد، و به این دلیل مورد تهدید قرار گرفته‌ام. درست همان‌گونه که تمامی این شهدا کاری را کردند که هر جان آزاده‌ای انجام می‌داد، و به همین خاطر به قتل رسیدند؛ به دست نفرت سیاهی نسبت به هرآنچه این شهدا به پایش ایستاده بودند: آزادی، راستی، و عدالت.
آرش حجازی
11 تیرماه 1388
2 ژوئیه 2009

۱۶ نظر:

  1. آرش عزیز سلام
    واقعا از این که وبلاگت رو بر روی خودت مسدود کردند متاسف شدم . این اقدام ناشی از ضعف و برآشفتگی آنها و نشان از صداقت شما می باشد . این هیچ ابزاری جز کم کردن صدا به روشهای قرون وسطایی نداند زیرا که اگر حرف آنها حق بود چرا با دلیل و مدرک ثابت کردن و چه نیازی به مسدود کردن وبلاگ است .

    پاسخحذف
  2. اینها هیچ ابزاری جز کم کردن صدا به روشهای قرون وسطایی ندارند

    پاسخحذف
  3. راه سرزمین ابدیت سخت است و شاید جانمان را سر آن بگذاریم. باید دلاور باشی و از جانت بگذری باید به والاترین درجه ی وارستگی برسی.می توانی؟
    پوریا لبخند زد و گفت:می توانم!

    پاسخحذف
  4. ای آزادی، من از ستم بیزارم، از بند بیزارم، از زنجیر بیزارم، از زندان بیزارم، از حکومت بیزارم، از باید بیزارم، از هر چه و هر که تو را در بند می کشد بیزارم ...ای آزادی، چه زندان ها برایت کشیده ام !
    و چه زندان ها خواهم کشید و چه شکنجه ها تحمل کرده ام و چه شکنجه ها تحمل خواهم کرد ...اما خود را به استبداد نخواهم فروخت، من پرورده ی آزادی ام، استادم علی است، مرد بی بیم و بی ضعف و پر صبر ... دکتر شریعتی

    پاسخحذف
  5. سلام به آقای حجازی بسیار نازنین.
    میدانم می دانیددر زندگی روز مره هر روز اتفاق هایی می افتند که می تواند نشانه باشند برای
    یافتن حقیقت..انسان هایی که با هوشتر هستند آن
    نشانه ها را می بینند و استفاده میکنند برای
    زندگی بهتر...موضوع ندا هم یک نشانه بود...
    برایتان آرزوی موفقیت دارم.
    در ضمن تصویر روی جلد کتاب جدیدتان بسیار زیباست.

    پاسخحذف
  6. آقاي حجازي
    يه سوال دارم ازتون كه صلاح نمي دونم اينجا پابليش بشه
    آدرس ايميلم رو ميذارم اگه ممكنه برام يه ايميل بزنين يا آدرس خودتونو بذارين تا بپرسم
    البته اگه مزاحم نيستم!
    yap.1982@yahoo.com
    ممنون

    پاسخحذف
  7. آرش جان

    شما صحت این خبر رو تایید می کنی ؟

    http://www.goftaniha.org/2009/07/blog-post_19.html

    پاسخحذف
  8. تعجب ميكنم حافظه ضعيفي داري آقاي حجازي!
    پسوردت يادت رفته ،فكر ميكني وبلاگتو مسدود كردند ،
    دولت تو را آدم حساب نميكنه،حتي فيلتر هم نشده سايتت!
    با اين وطن فروشيت مطمئن باش زندگي راحتي توي انگليس برات فراهم ميشه ،مثل دوست قديميت جناب سلمان رشدي
    آدم اينقدر نامرد؟!
    مگر ميشود مردم قاتلي را بگيرند ،حتي يه مشت هم بهش نزنند و فقط كارتش رابگيرند و رهايش كنند؟
    چه احمقانه داستان ميبافي عزيز!
    اين تعجب بر انگيز نيست مردم قاتلي را بگيرند و رهايش كنند و بگوييم كارتش را گرفتند ولي اسمي از آن شخص در هيچ جايي نيست!!
    خيلي نامردي
    اگه دين نداري آزاده باش
    چطور گروهي را متهم به كاري ميكني.
    يعني اينقدر آدم سياسي مرد بدتر از تو نامرد، توي ايران نيست كه يه بسيجي بياد يه زن را بكشه؟!
    به زودي خبر دستگيري و اعترافت به قتل و يا اعتراف به مزدوريت را از تلويزيون ايران ميشنويم و همين بي بي سي كه ازت حمايت ميكنه ،براي اينكه آبروي خودش نره ميزاردت كنار!
    مکرو و مکر الله ، والله خیر ماکرین

    پاسخحذف
  9. این همه دروغو دغلو تزویرو سانسورو قطع موبایلو اس ام اس و اینترنتو حمله به نمازگزاران جمعه با گاز اشک آورو باتومو لگدو مشتو حمله مسلحانه به مردم معترض که به مدنی ترین و مسالمت آمیز ترین شکل خواسته های خودشونو بیان میکردند و زندانی کردنو شکنجه و ...... رو نمی بینید. من فکر کنم اگه آیه هم نازل بشه بازم شماها همون والضالین زمان هستید.

    پاسخحذف
  10. سلام
    جناب دکتر حجازی هم اکنون شخصی عکسی از کارت شخصی را ادعا میکنند ضارب ندا آقا سلطان هست در اینترنت پخش نموده اند، خواهشمند است در صورتیکه شما توانایی شناسایی این شخص را دارید با دیدن کارت در آدرس ذیل اعلام فرمائید که ضارب همین شخص بوده یا نه! ضمنا از لطف شما سپاسگزار خواهیم بود
    ارادتمند
    http://1.bp.blogspot.com/_jBsTR8By8Hc/SmKIOW_Xi2I/AAAAAAAABMA/GFvNhZN9Bf0/s400/6415_1051251336562_1684111235_97346_3111585_n.jpg

    پاسخحذف
  11. خدا پروردگار شجاعان است .

    زنده باد آزادی !

    پاسخحذف
  12. این نظر توسط یک سرپرست وبلاگ حذف شد.

    پاسخحذف
  13. جواد فرجی

    آرش جوووون سلام
    پیش ما بیا

    www.yaghot21.persianblog.ir
    راستی اگه من جای شما بودم از ایرون بیرون نمیرفتم و از جونم میگذشتم ولی وای میستادم واسه ایرونم

    واسه وطنم میمردم ولی نمیرفتم
    واسه ندا میموندم

    پاسخحذف
  14. جواد فرجی

    آرش جوووون سلام
    پیش ما بیا

    www.yaghot21.persianblog.ir
    راستی اگه من جای شما بودم از ایرون بیرون نمیرفتم و از جونم میگذشتم ولی وای میستادم واسه ایرونم

    واسه وطنم میمردم ولی نمیرفتم
    واسه ندا میموندم

    پاسخحذف
  15. Dear Arash, Dorood be Sharafet. Long Live Iran, Long Live Iran.

    پاسخحذف
  16. Dear Doctor
    You are honest and brave.

    پاسخحذف